WYCENA NIERUCHOMOŚCI
Kancelaria wykonuje usługi w zakresie szacowania wartości :
- Nieruchomości gruntowych niezabudowanych – działki gruntu,
- Nieruchomości gruntowych zabudowanych – domy jednorodzinne, wielorodzinne, budynki użytkowe,
- Nieruchomości lokalowych – lokal mieszkalny lub lokal użytkowy,
- Nieruchomości budynkowych – budynki stanowiące odrębną od gruntu własność,
- Wyceny ograniczonych praw rzeczowych – służebność i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
- Analiz statystycznych rynku nieruchomości.
Wyceny sporządzamy dla następujących celów:
- kupna-sprzedaży,
- zabezpieczenia wierzytelności kredytodawcy,
- celów skarbowo-podatkowych,
- aktualizacji opłat z tytułu użytkowania wieczystego, ustalenia wysokości opłaty adiacenckiej.
Podstawą prawidłowo sporządzonej i obiektywnej wyceny jest rzetelna analiza rynku.
Na jej podstawie określane są cechy inaczej mówiąc atrybuty oraz ich miary mające istotny wpływ na wartość przedmiotu wyceny. Podczas analizy rynku nieruchomości kancelaria korzysta z jednej z największych w Polsce bazy danych transakcyjnych rynku nieruchomości to jest bazy Stowarzyszenia Instytutu Monitoringu i Analiz Rynku Nieruchomości Silesia. Pozwala to na dysponowanie wciąż aktualną i coraz większą terytorialnie bazą danych i jest podstawowym narzędziem gwarantującym możliwość sprawnego, szybkiego i obiektywnego dokonywania wycen. Analiza, którą wykonujemy płynnie łączy wiedzę z zakresu wyceny nieruchomości, statystyki, ekonometrii, matematyki, logiki i informatyki.
Do poprawnego wykonania wyceny nieruchomości należy przygotować niezbędne dokumenty. Poniżej znajdą Państwo zbiór najczęściej wymaganych dokumentów dla podstawowych typów nieruchomości.
Nieruchomości gruntowe niezabudowana
- akt notarialny lub inny dokument określający prawa do nieruchomości (do wglądu),
- numer księgi wieczystej (nr KW),
- wypis z rejestru gruntów,
- mapa geodezyjna: wyrys z mapy ewidencyjnej (mapa ewidencyjna), mapa zasadnicza,
- wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (jeśli uchwalono MPZP),
- decyzja o warunkach zabudowy (jeśli wydane),
- decyzja pozwolenie na budowę (jeśli wydana),
- inne posiadane dokumenty (np. umowa przedwstępna kupna/sprzedaży, akt nadania).
Nieruchomość gruntowa zabudowana:
- akt notarialny lub inny dokument określający prawa do nieruchomości,
- numer księgi wieczystej (nr KW),
- wypis z ewidencji gruntów i budynków,
- mapa zasadnicza,
- pozwolenie na budowę, potwierdzenie zgłoszenia budynku do użytkowania lub pozwolenie na użytkowanie,
- dokumenty zawierające ogólną charakterystykę zabudowy wraz z parametrami technicznymi, opisem konstrukcji oraz rzutami poszczególnych kondygnacji (projekt budowlany),
- wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (jeśli uchwalono MPZP),
- inne posiadane dokumenty (umowa przedwstępna kupna/sprzedaży)
Nieruchomość lokalowa:
- akt notarialny lub inny dokument określający prawa do nieruchomości (do wglądu),
- numer księgi wieczystej (nr KW),
- zaświadczenie o samodzielności lokalu,
- dokumentacja techniczna zawierająca dane powierzchniowo-kubaturowe,
- inne posiadane dokumenty (np. umowa przedwstępna, przydział lokalu, decyzja o sposobie użytkowania – dla lokali o funkcji niemieszkalnej).
Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu:
- numer księgi wieczystej (nr KW) lokalu (jeśli księga wieczysta została założona),
- numer księgi wieczystej (nr KW) nieruchomości gruntowej,
- zaświadczenie o przysługującym prawie do spółdzielczego własnościowego lokalu mieszkalnego,
- dokumentacja techniczna zawierająca dane powierzchniowo-kubaturowe,
- inne posiadane dokumenty (np. umowa przedwstępna, przydział lokalu, decyzja o sposobie użytkowania – dla lokali o funkcji niemieszkalnej).
Powyższe dokumenty należy pozyskać w:
- odpis z Księgi Wieczystej pozyskujemy we właściwym Wydziale Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego,
- wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków oraz mapa zasadnicza we właściwym Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej,
- decyzja o przydziale lokalu uzyskujemy w Spółdzielni Mieszkaniowej.
Przygotowanie przez zamawiającego wymienionych dokumentów znacząco wpłynie na skrócenie terminu wykonania wyceny.
W przypadku braku w/w dokumentów istnieje możliwość ich pozyskania w ramach zawartej z Państwem umowy przez rzeczoznawcę majątkowego.